Arrelament, llengua
i cohesió social

La llengua té molt de pes en la cohesió social d’una societat i l’arrelament de les persones que hi viuen i aquelles que les acull una nova societat, també. Per això, des de la Fundació Vincle apostem de manera ferma per campanyes que cohesionin la societat a través de la llengua catalana perquè arrelin culturalment i lingüísticament al nostre país.

La llengua catalana, doncs, ha de ser l’eix vertebrador de la ciutadania i el comú denominador de la diversitat existent.

Manual de vocabulari bàsic per al sector de les telecomunicacions (català, urdú, panjabi i amazic) (2020)

La Fundació Vincle i altres institucions i entitats col·laboren en l’elaboració d’un material impulsat per la Plataforma per la Llengua. L’objectiu del manual és apropar el català als comerciants de parla urdú, panjabi i bengalí que regenten establiments del sector de telecomunicacions, conscienciar-los de la importància d’incorporar el català en el seu dia a dia i millorar l’atenció als seus clients… És un manual que respon a les necessitats lingüístiques de les persones de parla urdú, bengalí i panjabi que treballen en establiments del sector de les telecomunicacions, ja que la majoria d’aquests establiments són regentats per comerciants d’aquests països. Els ofereix un material didàctic que conté apartats com ara lèxic general i específic per al sector de les telecomunicacions, expressions freqüents, salutacions i relacions personals, etc. A més a més, reprodueix situacions quotidianes dins les botigues del sector de les telecomunicacions i inclou un apartat final reservat per als recursos sobre enllaços de pàgines web com ara obrir un comerç, un servei de traducció i correcció, material didàctic bilingüe per l’aprenentatge del català, cursos de català, etc.

Vegeu el manual aquí: 2020 Manual vocabulari bàsic telecomunicacions català-urdú-panjabi-amazic.

Punts d’acollida: Projecte Sabadell Sud (2019)

Durant el 2019 la Fundació Vincle ha continuat apostant per l’àmbit de treball de l’Arrelament i la cohesió social, i ho ha fet centrant la seva feina en dos projectes inclosos dins els Punts d’acollida: d’una banda, la continuïtat i aprofundiment en el Pla d’actuació a Sabadell Sud; d’altra banda, s’han dut accions en el Projecte La Mina. Ambdós projectes ha comptat amb la col·laboració de la Plataforma per la Llengua. Entre els objectius del Projecte Sabadell Sud hi ha el de conscienciar els diferents col·lectius de la importància de l’ús social del català com a llengua d’oportunitats i de participació ciutadana, acostar el català a les entitats religioses i els seus membres, promoure la participació social de les persones d’origen nouvingut del districte 6 de Sabadell amb l’adopció de la llengua catalana, fer visible el català als establiments del barri, i acostar el català a persones d’origen estranger i que no el parlen habitualment, de manera que esdevingui una eina de cohesió i d’integració a la societat, lliure de racismes i de discriminació per raó de gènere. Vegeu la notícia aquí

Elaboració de nous tríptics “El català, llengua d’oportunitats al comerç de Sabadell” (2019)

Aquesta edició de tríptics s’emmarquen dins de la campanya Punts d’acollida: Projecte Sabadell Sud de la Fundació Vincle amb la col·laboració de la Plataforma per la Llengua. El contingut dels tríptics és una llista de vocabulari aportada pel Consorci per a la Normalització Lingüística i traduït al xinès i dividits per quatre categories: el de bars, el de basars, el de fruita i verdura i el de botigues de roba. Així, amplia els sectors comercials que es van editar també en diversos tríptics el 2018.

Els podeu consultar tots aquí:

2019 Tríptic vocabulari fruita i verdura català xinès a Sabadell
2019 Tríptic vocabulari basars català xinès a Sabadell
2019 Tríptic vocabulari bars català xinès a Sabadell
2019 Tríptic vocabulari botigues roba català xinès a Sabadell

Estudi sobre “La vitalitat del català als establiments comercials al districte 6è de Sabadell” (2019)

La Fundació Vincle ha col·laborat en un estudi que ha presentat la Plataforma per la Llengua ha presentat avui, al barri de la Creu de Barberà, un estudi sobre la vitalitat del català al comerç del districte 6è. L’estudi, titulat La vitalitat del català als establiments comercials al districte 6è de Sabadell, avalua la situació de la llengua catalana i forma part del Pla d’Actuació Lingüística Integral de Sabadell Sud, que desenvolupa l’ONG del català. S’han comprovat la retolació, l’atenció oral, la cartelleria i les webs de tots els establiments del districte i les dades són preocupants per a l’entitat: només el 20% dels establiments comercials del districte incorpora plenament el català.  Si diferenciem entre els dos sectors del districte, el Sector Creu de Barberà obté una puntuació del 22% d’establiments normalitzats, i el Sector Sud, d’un 15%. Per àmbits, el de la restauració és un dels més presents al districte, amb 90 establiments, i és un dels que revela una situació més desfavorable per a la llengua: només un 5% presenta una situació òptima, enfront d’un 48% que no té gens de presència del català. El 74% dels establiments estan classificats en les dues categories amb un nivell més baix.  Tant la Plataforma per la Llengua com la Fundació Vincle pretenen tirar endavant actuacions per millorar la situació.

Consulteu l’estudi aquí:
2019 La vitalitat del català als establiments comercials al districte 6è de Sabadell

Punts d’acollida: Projecte La Mina (2019)

El Projecte de La Mina 2019 s’ha dut a terme al llarg del 2019 i també els primers mesos del 2020, en diverses accions, com tallers de rap i elaboració d’una guia lingüística. Els objectius principals de la campanya són la normalització de l’ús del català entre els joves, estimular que alumnes, mestres i instituts descobreixin la faceta lúdica i creativa de la llengua catalana, la promoció de la cançó amb text improvisat, com una pràctica cultural i singular del nostre país, l’elaboració d’una guia de presentació de la llengua catalana a la comunitat Evangèlica de Filadèlfia i la promoció del català entre la comunitat gitana i la comunitat Evangèlica de Filadèlfia.

Vegeu-ne la notícia aquí

Editem una “Diagnosi de la situació sociolingüística del districte sisè de Sabadell” (2019)

La Fundació Vincle i la Plataforma per la Llengua han publicat l’estudi Diagnosi de la situació sociolingüística del districte sisè de Sabadell. Aquest informe de diagnosi s’emmarca dins del Projecte Sabadell Sud, dels Punts d’acollida, de la Fundació Vincle, i en la primera fase del Pla d’Actuació Lingüística Integral al districte 6 de Sabadell de la Plataforma per la Llengua, que pretén donar a conèixer el català als espais públics i lúdics amb el propòsit que la llengua catalana sigui l’eix vertebrador i de cohesió d’una societat multicultural i diversa. Un cop examinada la situació sociolingüística del districte, es podrà saber amb precisió quin és l’estat del català i quins són els seus dèficits d’ús, i aleshores es podrà incidir amb més èxit a través de campanyes i accions per tal de millorar l’ús de la llengua.

Consulteu l’estudi aquí:
2019 Diagnosi de la situació sociolingüística del districte 6 Sabadell

Edició dels tríptics “El català, llengua d’oportunitats al comerç de Sabadell” (2018)

El contingut dels tríptics és una llista de vocabulari aportada pel Consorci per a la Normalització Lingüística i traduït a diferents llengües i dividits per quatre categories: el de bars, el de forns de pa, el de carnisseries i el de fruiteries. Les llengües s’han triat segons la procedència dels establiments que majoritàriament regenten aquests establiments de procedència estrangera.

Consulteu els tríptics aquí:
2018 Tríptic vocabulari fruiteria Sabadell cat-cast-xinès-àrab
2018 Tríptic vocabulari forn de pa Sabadell cat-cast-xinès-urdú
2018 Tríptic vocabulari carnisseria Sabadell cat-cast-àrab-urdú
2018 Tríptic vocabulari bars Sabadell cat-cast-xinès-àrab

Vocabulari bàsic en català per als treballadors del sector del taxi de parla urdú (2014)

La Fundació Vincle, la Plataforma per la Llengua i l’associació de taxistes pakistanesos PAKTAXI, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, hem creat una nova eina per millorar la utilització del català en el sector del taxi. Es tracta d’un material de butxaca que reprodueix les situacions comunicatives més habituals pròpies d’aquest àmbit laboral i que al llarg dels últims anys s’ha manifestat com una de les vies d’incorporació laboral d’una part de les persones de parla urdú de la ciutat. Amb aquest material didàctic, volem oferir als treballadors i les treballadores del sector del taxi d’origen pakistanès un vocabulari bàsic de paraules i expressions relacionades amb el seu lloc de feina en català i urdú amb l’objectiu que els sigui d’ajuda en l’exercici de la seva feina i en les relacions amb els seus clients.

Vegeu la targeta paktaxi aquí:
2014 Vocabulari català urdú per a taxistes

Vocabularis per la restauració, en diverses llengües (2011)

La Fundació Vincle i la Plataforma per la Llengua han creat un nou recurs en línia per millorar la utilització del català en el sector de la restauració. Es tracta d’un projecte amb dues parts: d’una banda, es posa en marxa una aplicació audiovisual pensada perquè el personal de restaurants, bars i granges pugui aprendre de manera ràpida i àgil els termes més freqüents en català relacionats amb la seva feina i saber-ne la pronúncia. De l’altra, també s’han distribuït entre els treballadors del sector petites guies bàsiques de conversa de butxaca en 5 llengües.

Accediu a les presentacions audiovisuals i descarregueu-vos les targetes des dels següents enllaços:
2011 Vocabulari bàsic restauració xinès-català
2011 Vocabulari bàsic restauració àrab-català